Onze diensten
Bandencentrale Anne te Gullegem is dé expert op het gebied van banden en velgen. Of het nu gaat om het wisselen van banden, het herstellen ervan, het uitlijnen of het kiezen van exclusieve velgen, u bent altijd welkom. We staan steeds klaar om u de beste service te bieden.
Bandenmontage
Met jarenlange ervaring staat Bandencentrale Anne klaar om je te adviseren met deskundig en persoonlijk advies. Als specialist in banden bieden we een breed assortiment aan topmerken zoals Bridgestone, Continental, Firestone, Hankook, Michelin, Pirelli, en meer. Wij bieden banden in diverse prijsklassen, afgestemd op ieders behoeften en budget.
- Banden voor personenwagens
- Banden voor bestelwagens
- Banden voor SUV's & 4X4's
- Banden voor trucks
- Banden voor elektrische voertuigen
- Banden voor campers
- Banden voor aanhangwagens
En dit voor zowel leasingrijders, particulieren als bedrijven.









Herstellen van banden
Het herstellen van banden is een proces waarbij beschadigingen zoals kleine perforaties, insnijdingen of lekkages vakkundig gerepareerd worden om de veiligheid en levensduur van de band te waarborgen. Dit gebeurt volgens strikte kwaliteits- en veiligheidsnormen.

Plug-patch combinatie
Afhankelijk van de aard en locatie van de schade wordt de band van binnenuit gerepareerd met een speciale plug-patch combinatie.

Herstellen of vervangen?
Niet elke band kan hersteld worden; Kleine lekken in het loopvlak zijn meestal herstelbaar. Beschadigingen aan de zijwand of te grote perforaties vereisen vaak vervanging.

Run flat banden
Met deze banden kan u nog 80km verder rijden tegen een maximumsnelheid van 80km/h zonder druk in de band.
Onze specialisten beoordelen elke band individueel en adviseren de beste oplossing om uw rijcomfort en veiligheid te garanderen.
Balanceren
Trilt uw stuur bij hoge snelheden? Dat wijst vaak op een probleem dat snel opgelost moet worden.
Waarom trilt uw stuur?
Als uw stuur trilt bij hoge snelheden, is dit meestal het gevolg van een onbalans in de wielen. Afhankelijk van de ernst hiervan kan het gaan van een lichte trilling tot een hevig schudden van het stuur of zelfs de volledige wagen. Dit kan leiden tot een verminderd rijcomfort, een negatieve invloed op de veiligheid en zelfs een hoger brandstofverbruik!
Balanceren als oplossing
Het correct balanceren van de wielen is altijd noodzakelijk bij het monteren van banden op een velg, ongeacht of het om een nieuwe of een tweedehands band gaat. In onze bandencentrale te Gullegem beschikken we over professionele en geavanceerde apparatuur om uw banden op een correcte manier uit te balanceren zodat uw voertuig stabiel en comfortabel op de weg ligt.
Geometrie
Een correcte wieluitlijning is cruciaal voor de veiligheid, het rijcomfort en de levensduur van uw banden.
Gevolgen van slechte uitlijning
De geometrie of “uitlijning” van een wagen verwijst naar de ophangings- en wieluitlijnings-eigenschappen die de wegligging, stabiliteit en het rijgedrag beïnvloeden. Een slechte wieluitlijning kan leiden tot instabiel rijgedrag, onvoorspelbare stuurreacties en een snellere slijtage van uw banden, wat kan leiden tot extra veiligheidsrisico’s en kosten.
Professionele 3D-uitlijning
Bandencentrale Anne te Gullegem beschikt over een up-to-date 3D uitlijntoestel om uw wagen op een professionele manier uit te lijnen. Bij het uitlijnen van een voertuig zorgen wij ervoor dat er drie belangrijke parameters afgesteld worden: de wielvlucht, de caster en de sporing. Hierbij worden de wielhoeken gecorrigeerd totdat zowel de sporing als de wielvlucht binnen de voorgeschreven specificaties vallen.
Bij het uitlijnen stellen we drie zaken op punt: wielvlucht, caster en sporing. We herstellen de hoeken van de wielen totdat de sporing en de wielvlucht correct zijn.

Wielvlucht
Of ook wel camber genaamd

Sporing
Is heel belangrijk om bij te regelen en zo de slijtage van de banden te verminderen.

Caster
Beïnvloedt het rijgevoel bij het afdraaien.
Bandenhotel
Bandencentrale Anne beschikt over een eigen bandenhotel. Met onze professionele opslag en service rijdt u altijd veilig en comfortabel.
- Geen gedoe met zware of vuile banden.
- Geen zorgen over opslagruimte
- Elke band wordt geïnspecteerd en voorzien van een label met uw gegevens.
- Wij registreren welke banden voor u zijn opgeslagen en houden de profieldiepte bij.
- Snelle wisselservice: bij uw afspraak liggen de banden direct klaar voor montage.
- Tijdige vervanging indien nodig: we voorzien nieuwe banden tegen de volgende wisselbeurt!
Seizoenswissel
Winter of zomertijd? Check je banden!
Bij Bandencentrale Anne zorgen we ervoor dat jouw voertuig altijd veilig de weg op kan, ongeacht het seizoen! Het is belangrijk om je zomer- en winterbanden tijdig te wisselen voor optimale prestaties en veiligheid.
Waarom een seizoenswissel?
Winterbanden
- Optimale grip op koude, vochtige of besneeuwde wegen . Winterbanden zijn ontworpen met speciale rubbermengsels en profielen (lamellen in het ontwerp) die zorgen voor een betere grip op sneeuw en ijs.
- Kortere remafstand door het optimale profiel, wat de veiligheid verhoogt tijdens (winterse rij)omstandigheden.
- Betere wegligging en stabiliteit bij lage temperaturen. Winterbanden blijven bij lage temperaturen (temp. onder de 7°C) flexibel.
- Specifiek profiel: Het profiel van winterbanden in zodanig ontworpen om sneeuw en water effectief af te voeren wat de stabiliteit verbetert en de kans op aquaplanning verkleint.
Zomerbanden
- Betere grip op droge of natte wegen bij hogere temperaturen, (warme wegen) door hun stevigere constructie
- Kortere remafstand op zowel droge als natte wegen
- Profiel is anders ontworpen waardoor water beter wordt afgevoerd wat resulteert in minder aquaplanning
- Lagere rolweerstand, wat zorgt voor minder brandstofverbruik en minder slijtage bij warmere temperaturen
- Stillere rijervaring door een harder rubbermengsel en een profiel dat minder trillingen en geluid veroorzaakt
Wanneer moet je de banden wisselen?
- Winter naar Zomer: Tussen eind maart en begin april (bij temperaturen boven de 7°C).
- Zomer naar Winter: Tussen oktober en november (bij temperaturen onder de 7°C).
(Europese) wetgeving
Alhoewel sterk aangeraden bij temperaturen onder de 7°C zijn winterbanden niet verplicht in België.
Europa benadert het winterweer, om het voorzichtig te zeggen, op een nogal uiteenlopende manier. In Europa zijn de regels omtrent winterbanden verschillend per land. In sommige landen zijn winterbanden verplicht tijdens de wintermaanden of bij winterse omstandigheden, terwijl andere landen geen specifieke verplichtingen hebben. Het is belangrijk om de specifieke regels van het land waarin je rijdt te controleren, aangezien de wetgeving kan variëren en er ook lokale voorschriften kunnen zijn.
Gaat u op reis naar het buitenland in de winter? Aarzel niet om ons te contacteren. We helpen u graag op weg.
Gratis bandencheck
Kom GRATIS langs met de wagen om de slijtage en bandenspanning te laten controleren door ons.
Gratis oppompen
U kan bij ons in de bandencentrale steeds terecht om de banden gratis te laten oppompen!
TPMS-sensoren
Tyre Pressure Monitoring System
Het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) is een elektronisch systeem in voertuigen dat de bandenspaning tijdens het rijden monitort. Het systeem maakt gebruik van sensoren die in de velg of soms in het bandenventiel zijn ingebouwd.
Via een elektronisch signaal die naar het dashboard wordt gestuurd krijgt u melding op uw boordcomputer als uw bandenspanning te laag of te hoog is. Sommige systemen geven per wiel de bandenspanning aan.
Verplichting Europese Unie
Sinds 1 november 2014 is TPMS verplicht voor alle nieuw verkochte auto’s in de Europese Unie. Met deze verplichting wil de EU de verkeersveiligheid verhogen, het brandstofverbruik beperken en de levensduur van banden verlengen. Een correcte bandenspanning vermindert namelijk de kans op klapbanden, zorgt voor een betere wegligging en draagt bij aan minder CO₂-uitstoot. Ook onverwachte pech of ongevallen door onderspanning kunnen zo worden voorkomen.
Direct TPMS vs indirect TPMS
Er zijn twee types TPMS:
Directe TPMS: Dit systeem heeft sensoren in elke band (sensor zit direct achter het ventiel) die de bandenspanning direct meten en een waarschuwing naar het dashboard sturen wanneer de spanning te laag is. De sensoren zijn niet zichtbaar aan de buitenkant van de band.
Indirecte TPMS: Dit systeem maakt gebruik van de software van de auto (ABS of ESP) om veranderingen in de bandenspanning te berekenen op basis van de rotatiesnelheid.
Deskundigheid vereist voor installatie
Door de komst van TPMS-sensoren wordt er meer deskundigheid van bandenspecialisten gevraagd. Het correct uitlezen en instellen van de sensoren is cruciaal voor een goede communicatie tussen de sensoren en het ontvangstsysteem van de auto. Dit zorgt ervoor dat de monitoring van de bandenspanning nauwkeurig is en voorkomt technische problemen.

TPMS-sensoren inlezen
Bandencentrale Anne beschikt over een geavanceerd apparaat om nieuwe bandenspanningssensoren in te lezen. Ons toestel wordt op regelmatige basis geüpdatet zodat wij steeds over
Het toestel krijgt op een regelmatige basis een update zodat wij steeds over de allernieuwste modellen beschikken.




