Banden
Banden zijn één van de belangrijkste onderdelen van uw voertuig, aangezien ze het enige contact met het wegdek vormen. Bij bandencentrale Anne te Gullegem staan we steeds klaar om u te helpen bij het maken van de ideale bandenkeuze!
Deskundig advies
Bij Bandencentrale Anne kunt u rekenen op deskundig en persoonlijk advies. We luisteren naar uw wensen en rijstijl en helpen u graag om de banden te kiezen die perfect passen bij uw voertuig. Uw veiligheid en rijcomfort staan bij ons voorop.
Duurzaam & milieuvriendelijk
Het gebruik van de juiste banden per seizoen is belangrijk voor de veiligheid en prestaties van uw voertuig, én helpt om brandstof te besparen en het milieu minder te belasten. Zo rijdt u niet alleen veilig, maar ook duurzamer.
Er zijn verschillende soorten banden, die elk ontworpen zijn voor specifieke rijomstandigheden en voertuigbehoeften. We zetten de bijzonderste hier op een rij:
Zomerbanden
All season banden
Winterbanden
Zomerbanden
- Betere grip en kortere remafstand > 7°C
- Schakel over vóór 15 maart
- Minder slijtage, langere levensduur
- Lager verbruik, minder CO₂
- Winterbanden onveilig in zomer
Waarom overschakelen naar zomerbanden?
Wanneer het weer verbetert, is het belangrijk om tijdig over te schakelen naar zomerbanden. Deze zorgen voor een kortere remafstand en optimale grip bij temperaturen boven de 7°C, zowel op droge als natte wegen. Dit verhoogt de veiligheid en zorgt voor betere prestaties van uw voertuig.
Voordelen voor milieu en levensduur
Zomerbanden zijn bovendien gunstiger voor het milieu. Dankzij hun lagere rolweerstand bij hogere temperaturen verbruikt uw wagen minder brandstof, wat resulteert in een lagere CO₂-uitstoot. Ook slijten zomerbanden minder snel op droge en warme wegen, waardoor ze een langere levensduur hebben.
Winterbanden in de zomer vermijden
Winterbanden presteren minder goed bij hogere temperaturen. Het zachtere rubber wordt in zomerse omstandigheden te soepel, waardoor de grip afneemt en de slijtage toeneemt. Dit maakt rijden met winterbanden in de zomer niet alleen minder veilig, maar ook duurder.

Allseason-banden
- Voor mild klimaat, hele jaar door
- Compromis zomer/winterband
- Ideaal bij rustige rijstijl, <15.000 km/jaar
- Geen bandenwissel nodig
- Regels verschillen per land, 3PMSF vereist
Wat zijn allseason-banden of vierseizoenenbanden?
Vierseizoenenbanden zijn ontwikkeld om het hele jaar door mee te rijden. Ze vormen een praktische oplossing voor bestuurders die in een mild klimaat wonen en geen extreme rijomstandigheden verwachten. Deze banden combineren eigenschappen van zomer- en winterbanden, maar blijven wel een compromis. Het gebruik van specifieke zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter blijft de veiligste keuze.
Wanneer zijn vierseizoenenbanden geschikt?
Vierseizoenenbanden zijn een aantrekkelijke optie voor bestuurders die zelden of nooit onder strenge winterse omstandigheden rijden. Ze zijn ideaal als u minder dan 15.000 kilometer per jaar aflegt, een rustige rijstijl hebt en in een gematigd klimaat woont. Bovendien zijn ze perfect voor wie het gemak wil ervaren van één set banden die het hele jaar door gebruikt kan worden, zonder seizoensgebonden wissels.
Wettelijke regels in Europa
Let op: de regels rond het gebruik van vierseizoenenbanden verschillen per land. In landen zoals Duitsland en Oostenrijk zijn all-season banden toegestaan onder winterse omstandigheden, mits ze het 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snowflake) of sneeuwvloksymbool dragen. Deze symbolen geven aan dat de banden voldoen aan de eisen voor prestaties bij winterweer.

Winterbanden
- Ideaal bij <7°C, sneeuw en ijs
- Beter grip en remmen door zacht rubber
- Start montage vanaf oktober
- Vaak verplicht in Europa
Waarom winterbanden?
Winterbanden zijn speciaal ontworpen voor koude, winterse omstandigheden zoals temperaturen onder 7°C, sneeuw en ijs. Dankzij hun zachtere rubbersamenstelling en diepere, fijnere groeven bieden ze een betere grip op gladde ondergronden. Bovendien blijven ze flexibel bij lage temperaturen, wat de remprestaties aanzienlijk verbetert.
Wanneer overschakelen?
Het wordt aangeraden om winterbanden te monteren vanaf oktober, zodat u goed voorbereid bent op dalende temperaturen en wisselende weersomstandigheden.
Verplichtingen in het buitenland
Bent u van plan om door Europa te reizen? Controleer dan altijd in welke landen winterbanden verplicht zijn. In veel wintersportgebieden is het namelijk wettelijk verplicht om met winterbanden te rijden!


Bandenkiezer











Bandenhotel
De afgelopen jaren heeft First Stop Dealer sterk geïnvesteerd in een eigen bandenmagazijn. Bij de aankoop van een nieuwe set winter of zomerbanden bewaren wij dan uw andere set in ons bandenhotel.
- Geen gesleur met zware of vuile banden.
- Elke band krijgt na inspectie een label met uw gegevens.
- Wij houden bij welke banden er voor u gestockeerd zijn en wat de profieldieptes zijn.
- De bewaring gebeurt in ideale omstandigheden, wielen(band+velg) worden horizontaal bewaard en losse banden worden verticaal in het rek bewaard om vervorming tegen te gaan.
- De wielen(band+velg) worden tijdens de stockage uitgebalanceerd om de kans op trillingen op het stuur weg te nemen.
- Als u een afspraak maakt om te wisselen, liggen de banden meteen klaar om onder uw wagen te plaatsen.
- Indien nodig voorzien we tegen de volgende wissel nieuwe banden.
Bandenmaat
Alvorens u contact met ons opneemt, kan het interessant zijn om even de maat van uw banden na te kijken. Deze info is zoals op de afbeelding terug te vinden op de band zelf. Zo kunnen wij u sneller verder helpen. Indien u wilt veranderen van bandenmaat moet u er zich van bewust zijn dat de omtrek van de band maximaal met 2% mag dalen en maximaal met 1,5% mag stijgen.
Gratis bandencheck
Kom GRATIS langs met de wagen om de slijtage en bandenspanning te laten controleren door ons.
Gratis oppompen
U kan bij ons in de bandencentrale steeds terecht om de banden gratis te laten oppompen!
Bandenspanning
De meerderheid van de automobilisten rijdt rond met een te lage bandendruk! Als de bandenspanning van de autobanden vandaag correct is, wil het niet zeggen dat die volgende maand nog goed is.
Drukverlies is niet altijd te wijten aan glasscherven of spijkers. Rubber is poreus materiaal en laat lucht door. Zodoende vermindert de druk na verloop van tijd met 5 à 10 procent.
Gevolgen van een te lage bandendruk
- De wegligging en remgedrag van het voertuig gaan drastisch achteruit.
- De banden slijten sneller en onregelmatig.
- Het brandstofverbruik en dus ook de CO2-uitstoot gaat drastisch omhoog ten gevolge van verhoogde rolweerstand.
- De band genereert meer warmte tijdens het rijden wat de aanleiding tot bandenpech kan vormen.

Hoge bandenspanning

Lage bandenspanning

